top of page

איך להתחיל לטפס? רמות טיפוס וטיפים



פעילות הטיפוס היא פעילות מאתגרת ומתגמלת, המשלבת אימון גופני עם התמודדות מנטלית. זוהי דרך מצוינת לשפר את הכושר הגופני, לחזק את הביטחון העצמי, לשפר יכולות חשיבה, להפחית מתחים ולהכיר אנשים חדשים! הטיפוס מתאים לרוב האנשים בכל גיל, במצב בריאותי תקין. בפוסט זה, נספק לכם את כל המידע הדרוש כדי להתחיל את חווית הטיפוס שלכם בצורה בטוחה ומהנה.

 

יתרונות הטיפוס

  • שיפור כוח וכושר גופני: הטיפוס דורש שימוש בקבוצות שרירים שונות ומגוונות המערבות חלקי גוף רבים – ידיים, רגליים, שרירי הליבה והגב. פעילות זו מסייעת בבניית כוח, סיבולת, גמישות וחיזוק שרירים רבים.

  • הפחתת מתח ושיפור בריאות נפשית: טיפוס מהווה מפלט מהלחצים היומיומיים ומאפשר להתמקד ברגע הנוכחי. הפעילות משחררת אנדורפינים ודופמין ויכולה לסייע בהפחתת מתח, חרדה ודיכאון.

  • פיתוח ביטחון עצמי והישגיות: התגברות על אתגרים, עלייה ברמות הקושי ופתרון "בעיות" טיפוס מעניקים תחושת סיפוק והישג. השיפור ההדרגתי ביכולות מחזק את הביטחון העצמי והמוטיבציה להתמודד גם עם קשיים באספקטים אחרים של החיים.

  • עבודה על קואורדינציה ושיווי משקל: תנועות הטיפוס מצריכות תיאום בין חלקי הגוף השונים ביניהם העיניים, הידיים והרגליים ובכך הוא מסייע לשיפור הקואורדינציה ושיווי המשקל.

 

טיפוס למתחילים - איך להתחיל?

  • הכי בטוח להתחיל דבר ראשון עם יד ורגל ☺

  • הכירו את התחום מחומרים ברשת - צפיה בסרטונים ביוטיוב, קריאה ברשתות החברתיות השונות או הקשבה לפודקאסטים בנושא הם דרך נפלאה להכיר את התחום ולקבל מידע ראשוני בסיסי.

  • בדקו את אפשרויות הטיפוס השונות באזורכם - מקירות בולדר לקירות גובה ועד לקורס טיפוס למתחילים במצוקים הטבעיים השונים בארץ.

  • התלוו לבעל ניסיון - אם יש לכם חבר או מישהו שאתם מכירים שמטפס, כדאי ללכת איתו למקום שהוא מכיר. אופציה נוספת היא למצוא קיר מסחרי בקרבת הבית וללכת אליו מספר פעמים עם בעל ניסיון.

  • הצטרפו לחוג / קבוצה - במידה ואתם מעדיפים להתחיל במסגרת מסודרת, ישנם חוגים לילדים ולבוגרים בקירות הטיפוס השונים. מלבד היותם מקומות מסודרים שבהם ניתן להתחיל לטפס, מקומות אלה גם מלמדים טכניקות חשובות לטיפוס, משפרים את הסיבולת הגופנית, המנטלית  ואת הכושר הכללי החיוני לטיפוס. 

 

ציוד נדרש להתחלת טיפוס

כדי להתחיל לטפס בבטחה ובנוחות, תזדקקו לפריטי הציוד הבאים:

  • ביגוד נוח - חשוב להקפיד על בגדים נוחים, לא רופפים מדי על מנת שלא יתקעו באחיזות בזמן הטיפוס. אל תשקיעו בבגדים יקרי ערך שכן סיכוי גבוה שיתבלו במהלך הפעילות. ישנן חברות שונות המייצרות ביגוד המותאם במיוחד למטפסים.

  • נעלי טיפוס: מתחילים יכולים לטפס עם נעלי ספורט, אך בהמשך רצוי לרכוש נעלי טיפוס שהן בעלות סוליה מיוחדת המספקת אחיזה מקסימלית על המשטחים. כדאי להתייעץ עם מומחה בחנות טיפוס או בקירות הטיפוס השונים לגבי ההתאמה הנכונה. נעלי טיפוס ניתנות להשכרה ברוב הקירות המסחריים, אך בהמשך רצוי לקנות נעליים המתאימות לכם באופן אישי.

  • "אבקת מגנזיום": אבקה או נוזל שעוזרים במניעת החלקה ע"י ייבוש הלחות מהידיים ומשפרים את האחיזה בקיר. את האבקה מאחסנים בתוך "שק מגנזיום" אישי מבד ולעיתים גם ניתן לקבל אותה בחלק מקירות הטיפוס. נציין רק שבטבע משתדלים להימנע או להקטין ככל הניתן את השימוש באבקה המזהמת ומלכלכת את הסלעים. 

  • ציוד בטיחות נוסף: רלוונטי לשימוש בקירות גובה. כולל חבלים דינמיים, רצועות אבטחה, קרבינרים ומערכת חיכוך לבלימה. מומלץ להשתמש בציוד באיכות גבוהה ולהחליפו בהתאם  להוראות היצרן.

 

בחירת קיר טיפוס מתאים - סוגים וחלוקה לפי רמות טיפוס

בעת בחירת מתקן טיפוס שקלו האם המיקום נוח ובטיחותי לילדים, מהו גודל הקיר והאם הוא מותאם לגיל, גובה והיכולת של המטפס. 

אם אתם מטפסים מתחילים, מומלץ לבחור טיפוס על קיר מבוקר עם הדרכה מקצועית שתסייע לכם ללמוד את יסודות הטיפוס בצורה נכונה ובטוחה.

  • קירות גובה / קירות בולדר -  קירות גובה הם קירות גבוהים במיוחד בגובה מעל 4-5 מטר, עם אבטחת חבלים. קירות בולדר הם קירות בגובה מקסימלי של 4-4.5 מטר, עם מזרוני בלימה אך ללא אבטחת חבלים. 

  • דירוג המסלולים – ישנם סוגי דירוג שונים בעולם למסלולי הטיפוס. בארץ משתמשים בעיקר בשיטה הצרפתית עבור קירות גובה (מורכבת ממספרים 5,6,7 וכו' + אותיות a,b,c  שנותנות תת דירוג למספר). בקירות בולדר משתמשים ב- V-SCALE כאשר הרמות המצויות הן 0V (מתחילים) עד V15

  • קירות במתקנים מלאכותיים או מצוקי טיפוס בטבע -  קירות טיפוס מלאכותיים הם מתקנים המציעים מגוון מסלולים ברמות קושי שונות. הם מספקים סביבה בטוחה ומבוקרת, אידיאלית למתחילים. מצוקי טיפוס בטבע ממוקמים בשטחים פתוחים על קירות סלע טבעיים ומתאימים במיוחד למטפסים בעלי ניסיון, הרפתקנים ומחפשי אתגרים.

 

בטיחות בטיפוס

הטיפוס, כספורט אתגרי, טומן בחובו סיכונים שיש להיות מודעים אליהם. עם זאת, אין זה אומר שצריך לוותר על החוויה המדהימה הזו! מודעות לסכנות האפשריות והיכרות עם פעולות להימנעות מהן, הן המפתח להרחיק פציעות ופגיעות אפשריות.

  • התחלת טיפוס הדרגתית: מומלץ להתחיל במסלולים קלים עד שלומדים את הקיר ואת היכולות הפיזיות של הגוף. ההמלצה בתחילת הדרך היא לא ל"השתכר" מהצלחה התחלתית ולקפוץ למסלולים קשים מדי, מפני שכך לרוב, הדרך למטה היא מהירה תרתי משמע ☺

  • שמירת מרחק ממטפסים אחרים: יש להקפיד על מרחק ולא לעבור מתחת לשטח של מטפסים אחרים. 

  • ציות לכללי המתקן והנחיות המדריך: הקפידו על כללי הבטיחות של מתקן הטיפוס ועקבו אחר ההוראות של המדריכים. הם שם כדי לשמור עליכם בטוחים וליהנות מחוויית טיפוס חיובית.

  • בדיקת ציוד לפני הטיפוס: בדקו את כל הציוד שלכם לפני כל שימוש. וודאו שהרתמה מהודקת כראוי, שהחבלים במצב תקין ושאמצעי האבטחה סגורים היטב.

  • ליווי ואבטחה: במידה ואתם מטפסים במקום שאין בו מדריכים מלווים, מומלץ ללכת עם מטפס בוגר ומנוסה שידע לתפקד במקרה של בעיה. 

 

הטיפוס הוא פעילות מאתגרת, מהנה ומספקת לכל גיל ורמת כושר. זהו ספורט שדורש כוח, סיבולת וקואורדינציה, אך גם מאפשר לכם לחוות הישגיות, להתגבר על פחדים ולפתח ביטחון עצמי. עם הציוד הנכון, וההכנה המתאימה מחכה לכם חוויה מובטחת! 

 

אנחנו ב Gravity Blocks מתמחים בהקמת קירות טיפוס למגוון שימושים רחב ולכל רמות הטיפוס. נשמח ללוות אתכם בתהליך הקמת קיר הטיפוס ולספק עבורכם את כל הציוד המשלים שתצטרכו. אתם מוזמנים לפנות אלינו למספר 054-8025194 או במייל gravityblocks@gmail.com ונשמח לצאת אתכם למסע מרתק ואתגרי. פרוייקטים לדוגמא תוכלו לראות כאן

 

4 צפיות

Comments


bottom of page